​​כללים פשוטים לבחירת בית ספר לאימון - ICCM

​​כללים פשוטים לבחירת בית ספר לאימון

לאור שאלות רבות שמכללת ICCM ואני באופן אישי נשאל לגבי אופן בחירת בית ספר לאימון ולאור נתונים לא מדויקים שקיימים ברשת, בחרתי לכתוב את המדריך הזה כדי שיעשה לכם סדר.

שמי אילן דבש, MCC, מאסטר בינלאומי לאימון מטעם הארגון המוביל לאימון ה – ICF ובעל ניסיון של יותר מ 16 שנות אימון מתוכם 11 שנים כמדריך שמכשיר מאמנים.

למדתי אימון בארה"ב, ברזיל וישראל וההכשרה האחרונה שלי ניתנה ע"י אחד מבתי הספר המובילים והמקצועיים בעולם שהוא SUN, בית ספר מוביל בלימוד מיומנויות האימון של ה – ICF.

במשך שנים למדתי פסיכולוגיה התנהגותית, פסיכולוגיה קוגניטיבית והתפתחותית ובנוסף למדתי פסיכולוגיה חיובית בשתי אוניברסיטאות שונות ועשיתי מחקר על השפעת האימון בפסיכולוגיה החיובית על רמת הרווחה האישית של האדם.

בעבודתי עם לקוחות שונים בארץ ובמיוחד בחו"ל, הבנתי שדיוק באימון וידע קוגניטיבי רחב זהו דבר חשוב ביותר כשמתייחסים ללקוחות ולנושאים רגשיים.

חברות כמו MindValley, ה – ICF ו – EMCC מבינות שהעולם הולך קדימה במהירות רבה מאוד ושהאוכלוסייה מתמודדת עם שינויים רבים שהם מאתגרים במיוחד ולכן צריך שהמאמנים יהיו בעלי הכשרה מתאימה.

הרי מי האמין לפני שנתיים שתהיה מגיפה שתשנה את כל הכללים החברתיים והעסקיים (כולל מינים עסקיים) ומי האמין שהרשת החברתית תשפיע בצורה רבה כל כך על הקשיים החברתיים של הנוער?

כשלמדתי בארץ הבנתי שההכשרה כאן אינה מספיק גבוהה ולכן הקמנו את מכללת ICCM בשנת 2009 שהיא המכללה היחידה שמלמדת אימון אמיתי המבוסס על מיומנויות האימון של ה – ICF, מיומנויות שהוגדרו בשנת 1995 ונחקרו ע"י עשרות אוניברסיטאות בכל העולם.

מעבר לאימון מבוסס מיומנויות שנחקרו אקדמית, האימון שלנו הוא אימון מתקדם שמבוסס פסיכולוגיה חיובית (שזה לא רק ערכים וגלגל החיים) ומבוסס פסיכולוגיה מעשית (הדור השלישי של האימון) – Positive Psychology Coaching או בקצרה Psychology Coaching כפי שנלמד באוניברסיטאות רבות בעולם ביניהן פנסילבניה, East London ועוד.

בנוסף אנו בית הספר היחיד בארץ שמלווה את הבוגרים שלו שנתיים מסיום הלימודים, מאפשרים חזרה על הקורס ומכינים את הבוגרים שלנו עסקית לבניית עסק פעיל באימון.

אם בעבר (אימון גרסה 1), האימון התמקד במטרות ולתת כל מיני טיפים איך להצליח בחיים, היום באימון המתקדם (אימון גרסה 2) האימון הפך להיות אימון קוגניטיבי ובגרסה 3 הפך לאימון פסיכולוגי.

בשל כך, מכללת ICCM, היא המכללה היחידה בישראל בה קיים קורס פסיכולוגי מקצועי לפיתוח הביטחון העצמי המבוסס על תהלכים של Freud, Berne, Harris, Piaget ו Winnicott.

זו הסיבה שמרבית הבוגרים שלנו עובדים בתחום האימון והם בעלי קליניקות מצליחות.

אנו השקענו את כל המשאבים כדי להכין את הבוגרים שלנו לשוק המשתנה בו אנשים ועסקים לא רוצים רק להגיע לתוצאה עסקית בלבד כמו בעבר אלא להגיע לרווחה אישית גבוהה כפי שעושה גוגל, מיקרוסופט, אסם, עלית ועוד ואנו מכינים אותם לעבודה בארץ וגם לעבודה בחו"ל כדי להגדיל את הפעילות שלהם.

אני באופו אישי עובד 90 אחוזים מהזמן עם מנכ"לים ומנהלים בכירים בחו"ל.

חשוב להבהיר שברגע שתלמיד לא מקבל הכשרה נכונה קיימת סכנה גדולה והיא:

  1. התלמיד אינו מספיק מוכן – התלמיד אינו יודע היטב את מיומנויות האימון של ה – ICF כך שכל מה שקשור לקביעת מטרת האימון (החלק החשוב ביותר), נוכחות, מיינדסט של מאמן, תהליכים קוגניטיביים, הבנת הטעיות קוגניטיביות ועוד מיומנויות ויכולות לא יבואו לידי ביטוי בצורה נכונה.
    ללמוד אימון זה דבר חשוב, אך להיות מאמן, זה חשוב יותר מכל דבר אחר מאחר וההטעיות הקוגניטיביות שלנו יקבעו על מה כן ועל מה לא נוכל לשים דגש בשיחת האימון.
    תלמיד שלא קיבל הכשרה מתאימה, לא יהיה מודע להטעיות הקוגניטיביות שלו ולא יוכל לעזור ללקוח בצורה מספיק טובה ואולי חלילה אף עלול לפגוע בו.
    התלמיד, לאחר שהשקיע רבות וחושב שהוא יוצא מוכן, לא יבין מדוע קשה לו להתניע את העסק, לא ידע כיצד לעזור בצורה מדויקת ללקוחות שלו, לא יבין מדוע לקוחות עוזבים אותו או לא שולחים לו לקוחות נוספים, וכמובן, לא יוכל לאמן לקוחות גדולים בארץ, העובדים לפי סטנדרטים בינלאומיים, קרי, הוא תקוע בשוק הישראלי שרווי מטפלי NLP, מאמני NLP ועוד כל מיני מאמנים כאלו ואחרים שלא קבלו את ההכשרה של ה- ICF.
  2. התלמיד מוגבל בשוק הפעולה – תלמיד שלא קיבל דרגת ICF יתקשה לעבוד עם גופים גדולים בארץ שעובדים לפי סטנדרטים בינלאומיים כמו אוסם, מקרוסופט ועוד. גופים אלו ואחרים העובדים בארץ עם מאמנים ישראליים בעלי דרגת ICF בלבד לפי התקן.
    מאמן בעל ידע בשפה האנגלית שירצה לעבוד עם גורמים בינלאומיים, לא יוכל לעשות זאת, שוב, כי התקן לא יאפשר לו והוא יצטרך להתסדר בשוק הישראלי הרווי מאמנים שונים.
  3. פגיעה בלקוחות – כידוע לבוגרים שלנו ולי באופן אישי, כמעט כל אימון מתחיל עם "אתה לא תתן לי תרגילים שטותיים, נכון" או "אני לא מגיע למאמנים אבל שמעתי עליך" או "הייתי באימון שנתיים ולא התקדמתי בכלל"
    כן, הרבה לקוחות הרגישו שהם מבזבזים את הזמן עם מאמנים שלא עובדים לפי הסטנדרטים המקצועיים ביותר, ולכן אותם לקוחות מקבלים משימות שהמאמנים למדו מדפי לימוד אן שמחוסר ידע ונסיון במיומנויות האימון, נותנים ייעוץ שפעמים רבות יכול להיות מסוכן.
  4. פגיעה בשוק האימון בארץ – תוצאה ישירה מסעיף 3 היא הפגיעה האנושה בשוק המאמנים בארץ.
    כאשר ילד בן 25 מסיים קורס NLP ומחליט בשביל השם היפה לקרוא לקורס שלו קורס אימון NLP או שיש מאמנים שלא מאמנים ע"פ המיומנויות שנחקרו אקדמית, הלקוחות מבינים שמאמנים הם לא מקצועיים, מרגישים שלא מתקדמים באמת ברמה הרגשית וכך המקצוע מאבד מהיוקרה שלו.
    זו הסיבה שחשוב שתלמדו בבית ספר מוכר ושנותן לכם כלים כדי באמת לעזור ללקוחות שלכם.

שלב ראשון – הכרה

קיימים בארץ בתי ספר רבים לאימון, חלקם בלי הכרה כלשהי, חלקם עם הכרה של גוף לא ברור, אולם הגוף שההכרה שלו מוכרת הוא ארגון ה ICF והדרגה הגבוהה ביותר לבתי ספר היא דרגת ACTP שמאפשר לבוגר להגיע לדרגה אישית MCC בלי צורך בלימודים נוספים.

חשוב להבין שאימון אישי, הוא תולדה של רכישת מיומנויות האימון שהגדיר ארגון ה – ICF בשנת 1995 בארצות הברית.

ארגון ה – ICF עובד בשיתוף פעולה ב 142 מדינות בכל העולם עם מעל ל 30,000 מאמנים רשומים.

ארגון ה – ICF הוא הארגון היחיד בעולם שעובד בשיתוף פעולה אקדמי וכמעט כל מאמר אקדמי העוסק בחקר האימון, מבסס את קביעת הגדרת האימון ע"פ ה – ICF.

לימוד בבית ספר שמוכר ב – ICF מקנה לתלמיד את היתרונות הבאים:

  1. הכשרה של המרצים:
    – סגל המרצים עבר הכשרה של למעלה משנתיים ועבר מבחנים נוקשים בכל הקשור לאימון מקצועי.
    -הסגל חייב לקבל הכשרה באופן קבוע לאורך כל השנה ולהוכיח אותה ל – ICF כך שהצוות תמיד נמצא בתהליך למידה.
    -הסגל מחוייב להתעסק באימון – המאמנים שלנו כולם בעלי עסקים פעילים באימון, דבר שמבטיח שהתלמיד יקבל לא רק ידע כללי, אלא דוגמאות פרקטיות מהקליניקה.
  2. סילבוס עדכני – בית ספר חייב לעדכן את הסילבוס לפי מחקרים החדשים בתחום האימון ע"פ דרישות ה – ICF דבר שמבטיח שהתלמיד תמיד יקבל את החומר המעודכן ביותר ויהיה בעל ידע מקצועי.
  3. ידע שלכם –  בשל מה שכתבתי בסעיף 1 ו 2, תקבלו ידע רחב ומקצועי שיבטיח את היכולת שלכם לאמן בצורה המקצועית ביותר שקיימת היום בעולם וע"פ תקנים אקדמיים בינלאומיים.

החלק החשוב ביותר זו התעסוקה.

הרי אתם באים ללמוד אימון קודם כל כדי להגשים את עצמכם, לעזור לאנשים אחרים אך גם כדי לעבוד ולהתפרנס מתחום האימון.

ה – ICF פותח לכם דלתות לעולם האימון כך ש:

  1. תוכלו לאמן כל אדם בצורה קלה, עם ביטחון ועם ידע רחב ביותר.
  2. תוכלו לעבוד בארץ עם גופים גדולים כי אתם מביאים עם עצמכם ידע שנחקר באקדמיה בתחום האימון והוכחה שאתם חלק מ 30,000 המאמנים הבכירים ושקבלתם ידע ברמה הגבוהה ביותר.
  3. ישראל היא מדינה קטנה ולאמן את החברים של החברים או כמה אנשים מהשכונה זה נחמד אך כשיש בארץ אלפי מאמנים שלא קבלו הכשרה מספיק גבוהה ויכולים לעבוד אחרי 3 חודשים של קורסים, אתם מתחרים על המחיר ולא על איכות ולכן פתיחת האפשרות לעבוד עם חו"ל היא נהדרת ומגדילה את היכולת שלכם לעבוד כמאמנים לאורך זמן.
    כפי שכתבתי קודם, אני עובד 90 אחוזים מהזמן שלי עם לקוחות בינלאומיים באופן קבוע.

לדעתי תחום האימון פרוץ והוא חייב לקבל הסדרה בחוק. לא יתכן כי גופים מקומיים ללא רגולציה וללא סטנדרטיזציה בינלאומית ותקנים מחמירים יעניקו "הסמכות". כפי שבעולם התרופות יש גורמים בינלאומיים כמו ה- FDA המהווה רגולטור שעל פיו נקבע הסטנדרט לאישור תרופות ברוב העולם, כך הסטנדרט בעולם האימון חייב לעמוד בדרישות הארגונים הבינלאומיים. 

לצערנו בישראל ישנם גופים מקומיים המנצלים את חוסר ההבנה של הציבור ומציגים מצג שווא העלול להטעות וליצור תחושה כי הם ו/או הסמכתם הינה סטוטורית או מאושרת ע"י גורם ממשלתי כלשהוא. בישראל קיימת עמותה שנקראת "לשכת המאמנים" שבוחרים לקרוא לעצמם לשכת המאמנים (בלי עמותה) שבעבר ניסתה להגדיר את עצמה כגוף לכאורה רשמי, כמו לשכת עורכי הדין אך של המאמנים.

ברור שאין זה נכון כי אנו מדברים על עמותה ולפי חוק העמותות, אסור על עמותה להטעות ולהציג את עצמה כגוף סטטוטורי.

רשם העמותות כתב מכתב אזהרה לעמותת לשכת המאמנים בנושא, דבר שפגע באופן שהיא ובתי ספר שווקו את עצמם.

כדי למצוא דרך לשווק את עצמם, ישנם בתי ספר המפיצים שמועה על חקיקה עתידית, לכאורה, שרק אנשים שלמדו בבתי ספר שמוכרים על ידי עמותת לשכת המאמנים יוכלו לעבוד כמאמנים ומי שלמד בעבר בבית ספר שלא הוכר ע"י העמותה, לא יוכל להמשיך לעבוד.

למרות הכבוד שיש לי לכל ארגון שרוצה לשפר את תחום האימון, זו ההטעיה!

  1. בפעם האחרונה שניסו לעשות את תהליך החקיקה, זה היה לפני יותר מ – 12 שנים ומאז לא קרה דבר.
  2. חוק לפיקוח על תחום האימון נעשה במעט מדינות בעולם ובמדינות אלו, שם תחום האימון אסור, אלא אם כן אותו אדם למד פסיכולוגיה באוניברסיטה ועל כן שום ארגון לא מעוניין לקדם חוק כזה ופשוט לחסל את תחום האימון בארץ.
  3. אנו, יחד עם בתי ספר נוספים, מנסים לקדם חקיקה, אך כזו שתתן לארגון שיצר את תחום האימון וכזה שעובד עם ארגונים עולמיים, להיות הארגון שיקבע מהו סטנדרט האימון. הרי היום ה – ICF זהו הארגון דה פקטו בכל העולם.
  4. עמותת לשכת המאמנים קבלה מכתב אזהרה מרשם העמותות לגבי הטעיה ולכן קשה להאמין שאם יהיה פיקוח כזה בעתיד, דבר שנראה בלתי אפשרי, דווקא עמותה שקבלה אזהרה תקבל את הפיקוח ולא משרד החינוך או משרד הכלכלה.
  5. כמו כן, אם גוף ממשלתי כמו משרד הכלכלה לא יקבל את הפיקוח, העדיפות תהיה לגוף שעובד ב 142 מדינות בכל העולם כמו ה – ICF שכן ישראל היא מדינה גלובלית עם שוק בינלאומי פורח, במיוחד שוק ההי טק.
  6. על כן, במדינה שהשוק הבינלאומי פורח בה ויש כאן עסקים בינלאומים רבים שעובדים על פי תקן של ה – ICF, חקירה לא הגיונית כזו תגדע את האפשרות של אותם עסקים ענקיים לעבוד עם מאמנים ישראלים אלא רק עם מאמנים מחו"ל.
  7. ע"פ חוק בישראל לגבי חופש העיסוק, החוק לא יכול לחול רטרואקטיבית על מי שלמד טרם חוקק החוק, כפי שניתן לקרוא מהמסמך שכתב עו"ד מנור בנושא.

אני מאמין שכל בית ספר אמור לספר במה הוא טוב ומה הייחודיות שלו, עם זאת, הפחדה והטעיה בעיני זה לא חלק מהמקצועיות שנקראת אימון.

2  תוכן הלימודים וסילבוס

כפי שקראתם, האימון נמצא כרגע בסבב השלישי להתפתחות שלו, שנקרא האימון הפסיכולוגי וזאת כדי לתת מענה, לא רק להצלחה אלא לרווחה האישית.

ד"ר טל בן שחר כתב שהמטבע החדש זה האושר ולא הכסף ואנו מאמינים שהוא צודק.

כפי שראיתם באולימפיאדה, סימון ביילס פרשה לא כי היא לא יכלה להגיע ליעדים שלה, אלא כי היא לא הייתה ברווחה אישית כפי שציינה בראיון שנתנה יום למחרת.

אם אתם רוצים באמת להתאים את עצמכם לדרישות של השוק העכשווי, חובה ללמוד תהליכים פסיכולוגיים מתקדמים ובצורה כזו תבטיחו לעצמכם שאתם מדייקים את תהליך האימון ומבינים באמת את הרגשות של הלקוחות שלכם.

אנו במכללת ICCM פיתחנו קורס שכולל את כל אשר אתם צריכים כדי להיות מאמנים מעולים, ממיומנויות האימון של ה – ICF, תקשורת אפקטיבית, פסיכולוגיה חיובית, פסיכולוגיה מעשית ואפילו קורס פיתוח עסק שכלול במחיר הקורס.

מרבית החומר נמצא בנוסף בהקלטות באתר המכללה, כך שאם תלמיד ירצה ללמוד מיומנות ספציפית או את כל המיומנויות, יוכל בנוסף ללימודים בכיתה, לראות או לשמוע הקלטה בנושא.

תלמיד שיבחר לפתח את הידיעות שלו בתחום הרגשי וההתפתחותי, יוכל ללמוד קורס מנטורים לביטחון עצמי שפותח במשך 3 שנים בשיתוף פעולה עם פסיכולוגים קליניים.

3 – סגל המרצים

    סגל המרצים שלנו כולל פסיכולוגים קליניים, פסיכולוגים חינוכיים ומאסטרים לאימון.

כל הצוות שלנו בעל דרגה מה – ICF, דבר שמבטיח שהם לא רק קבלו תעודה מאיתנו, אלא נבדקו ע"י ה – ICF.
כל אחד מהסגל שלנו בעל קליניקה לאימון ועובד בתחום כך שתוכלו לקבל ידע מעשי מהקליניקה של המרצים.

אנו בין בתי הספר הבודדים בארץ בו קיים מאסטר בינלאומי לאימון MCC בראש צוות ההכשרה והיחידים שעובדים צמוד עם פסיכולוגים קליניים.

המרצים שלנו עוברים הכשרות חודשיות כדי להבטיח את התנאים הטובים ביתר עבורכם.

4 – יחס ולווי אישי

מכללת ICCM היא המכללה היחידה בארץ בה קיים מלווה אישי לכל תלמיד במשך כל תהליך הלימוד, דבר שיבטיח שאתם תרגישו עטופים לכל צורך שיתעורר ואנו נדאג למלא את הצרכים שלכם.

5. פתיחות ויושרה

בתור מומחה בפסיכולגיה חיובית, אני יודע שבחירת מקצוע היא לא דבר קל ושבחירה צריך לעשות בצורה חופשית ואחרי בחינה מדוקדקת של נתונים.

ידוע שבארה"ב כ – 70 אחוזים ממסיימי התואר, אינם לומדים במקצוע שבחרו.

אנו מבינים בנוסף, שלא כל אחד יכול להיות מאמן או מתאים ללמוד לימודים מאתגרים שכוללים קריאת ספרים ומבחנים.

בשל כך, אנו במכללה היחידה שפותחת את שעריה ללא כל התחייבות לתהליך של מיון!

כל תלמיד מגיע למיון ללא התחייבות והוא פוגש את המרצה, את התלמידים, רואה את הכיתה וחווה את חווית הלימוד של הכיתה.

אם לאחר המיון, התלמיד או המרצה מחליטים שאין זה מתאים, נפרדים בלי שאלות מיותרות.

הדבר הזה מבטיח שכל תלמיד שלומד במכללת ICCM עושה את זה מבחירה חופשית וזה מבטיח שכל תלמיד באמת מתאים למסע הלימודים המקצועי שלנו.

6 בקרה

אנו מבינים שלהיות מאמן זו אחריות גדולה מאוד ולכן כל תלמיד נאלץ לעשות אצלנו בממוצע כ – 5 מבחנים שונים כולל מבחן הסמכה אחרון, הכולל שאלות מורכבות בתחום מיומנויות האימון, אתיקה, פסיכולגיה ותקשורת ובנוסף לקבל אישור על כל האימונים שעשה והנבדקים ע"י סופרויזור חיצוני, כדי להיות הכי מקצועי והוגן שיש.

רק לאחר שהתלמיד סיים את כל המטלות בהצלחה, הוא יוכל לקבל את התעודה.

זה מבטיח לכם שאתם ברמה מספיק גבוהה ומבטיח לכם להיות חלק מקהילת מאמנים מקצועיים.

  1. שיטת לימוד

אנו מלמדים לפי שיטה אמריקאית שאומרת שאין צורך ללמוד את אותו נושא כמה פעמים, ז"א שאם אתם חולמים להיות מאמנים אישיים וגם מאמנים זוגיים וגם מאמנים עסקיים, אתם לא צריכים ללמוד 3 קורסים שונים, אלא ללמוד את אותו הקורס עם ההתייחסויות ודוגמאות שמתאימות לכל תחום.

בצורה כזו אתם גם מקבלים הכשרה משולבת, חוסכים זמן וכסף ובמיוחד אין לכם את הצורך להרשם לקורס ועוד קורס ועוד קורס ולבזבז את כספכם.

מתעניינים ב: ​​כללים פשוטים לבחירת בית ספר לאימון

כתבו לנו ונשמח לדבר איתכם:

דילוג לתוכן